محل تبلیغات شما

- درآفرینش جهان ومبحث جبر واختیار

ودانای مقتدروبخشنده ومهربان آنچه را آفرید یا بصورت جبری آفرید یا بصورت نیمه جبری ویا دارای اختیار محدود روبه افزایش.

آنچه بصورت جبری آفرید وتاجائیکه پیداست (محدود)اعم ازاجسام مجرد وبی روح ،بعضی را وسیلۀ دست ومورداستفادۀ موجودات مختارقرارداد وواسطۀ استفاده بین خود ونوع موجودات زنده.

وآنچه را نیمه جبری آفرید علاوه برماهیت فیزیکی واسطه ای که دارند، دارای اختیاری محدوداند(نیمه جبری)که غیرازمجردات مانند فات وسنگها وعمل میکنند وخود درحیات دیگرموجودات دخیل اند وصد البته که باموجودات کاملا"مختارتفاوت عمده ای دارند اعم از آب ،نور،صوت وآنچه رامختارآفرید اختیارات روبه افزایش اعطا نمود (تاجائیکه این اختیارات رادرتوسعۀ اختیارات یکدیگر نیز بکارمی برند)که انسانها وحیوانات وماهیها وپرندگان وازآن جمله اند.

تاحال حاظرمختارترین موجودات انسانهاهستند که غلط یا صحیح اختیارات آنها نسبت به جبر دارای رابطه ای ی»است.بدین منظورکه هرچه زمان می گذرد محدودۀ اختیارات انسان نسبت به جبروت افزایش می یابد ودایرۀ حکومت او بیشترمی شود که البته حجمی ازچیزی کاسته نمی شود بلکه تنها محدودۀ اختیارتغییر می کند که دارای سرعتی محدود در پهنای باندی مقررنیز هست.

امادایره ای دراین بین وجودداردکه محل گردش موجودات متغیراست یعنی آنچه که جبری یا نیمه جبری است بصورت ترکیبی می تواند تبدیل به موجودنیمه جبری یاجبری دیگری شود(مانندخاک و نوروآب  به گیاهاه و درخت) (البته همانطورکه پیداست این تغییر محل ها می تواند ازترکیب چند موجود پیدا شود) و آنچه که نیمه جبری است نیزمی تواند تبدیل به موجود جبری شود وآنچه که مختار است نیز می تواند تبدیل به موجودجبری (مانندانسان  به خاک)شود.

پس چرخۀ گردشی موجودات ازجبری به نیمه جبری وتبدیل به اختیاری وگردش مجدد وجود دارد.

بنا براین می توان نتیجه گرفت که:اولا"درمرگ ومیرها چیزی فنای مطلق نمی شود بلکه ازصورتی به صورت دیگروازشکلی به شکل دیگردرمی آید.البته مابحث تکثیررانیز داریم که این مرحله نیزیکی ازمراحل تبدیل است با این تفاوت که تکثیر مرحلۀ ای ازتبدیل دنیایی است وتبدیل اختیاری به اختیاری.

واما می رسیم به ماهیت موجودات

اگراین چرخه وجوددارد پس ماهیت موجودات چه گونه باقی می ماند؟بخش خصوصی اشیاءازآن خود آنهاست یا نه؟اگرنیست وترکیبی است پس چه چیزی ازهویت اصلی ورفتاراشیاءوموجودات باقی میماند که میتوان به آن اعتبارواصالت داد؟

تابه حال حیاط جهان هستی دست خوش تغییرات وتحولات عجیب وغریب وبعضا" نگران کننده ای بوده است واینگونه به نظرمیرسدکه جهان راثباتی نیست "اذالشمس کورت واذالنجوم انکدرت واذ الجبال سیرت وواذالسماءکورت"  اخبارقرآنی هستند که همه ازاین موضوع خبرداده اند.اگرطبق این اخبارجهان به همین حالت پیش رود پس نظریۀ اصالت فردیا اصالت شیء یا هرنوع اصالت دیگر چه مفهومی خواهد داشت.

لازم به ذکراست این مبحث تنها دربعد مادی اشیاء بحث شده نه درابعاددیگرغیرمادی.

الهی  در جهان شور آفریدی                       زمین  و اختر و خور آفریدی                                          ستاره درشب ودرنیمه شب ماه                  سحر خورشید مغرور آفریدی                                     چنین منظومه ای حیران وگردون                 ورای آن چم غور آفریدی                                               نهایت با نهایت جمع کردی                        به بی حد  هردو مجبور آفریدی                                  همه عالم مداوم درنماز اند                         زجنُّ وانـــس  مشکور  آفریدی                                      به نرگس عطر وعشق وتاب دادی                چنین گلهای مسرور آفریدی                                      بسی مرغان زیبای غزلخوان                       به قلب عارفان شور آفریدی                                         به نغمه ی عندلیبان ناز دادی                     بهشت وبرکه وحور  آفریدی                                        زآدم تا نبی الله اعظم(ص)                          همه با وحی و منشور آفریدی                                     امامانی چنین معصوم وعالم                      شهید و پاک ومذکور آفریدی                                        الهی مهدی صاحب امان (عج)را                هدایتگر   و   مأمور  آفریدی                                        چه گویمز آنچه درکتم وعدم بود                  به برد و فتح و منصور آفریدی                                        تو کو اینقدر مطلوبان نزدیک                        دراین هستی پر نور آفریدی                                          چراخود را زخلق خود چنین باز                     چنین باز وچنین دور آفریدی                                         مگو شاعر که صنع تست مصنوع                تو خود را مات ومهجور آفریدی                                       زآیاتش وجود اوست پیدا                           اگرمخفی ومستور آفریدی                                

 

 

سفرنامۀ اربعین(مهر98)

بحثی پیرامون امامت وخلافت دراسلام واثبات شایستگی امیرالمومنین(ع)

شب های جمعه درفراق امام زمان(عج)

  ,آفریدی  ,جبری ,ای ,موجودات ,نیمه ,    ,آفریدی    ,نیمه جبری ,  به ,تبدیل به

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

پرستاری از کودک|پرستار سالمند|پرستاری