خلأموجودمابین اجرای احکام الهی ـــ آموزش واطلاع رسانی افراد
مسافت زیادی که بین اجرای احکام الهی و اطلاع رسانی وآموزش افراد به حقیقت وجودی این احکام وغیرقابل مقابله بودن آنها وجود دارد سبب افزایش ریزش درجامعه ای می شود که درحال گذراز جامعۀ سنتی به جامعۀ مدرن هستند.
بایدگفت یکی ازبیشترین آسیب هایی که افراد جامعۀ سنتی ،باهمۀ سادگی وخلوص نیتی که دارند، ودر حال گذروعبورازجوامع سنتی به جوامع به اصطلاح مدرن با آن روبرومی شوند همین عدم آگاهی ازوجود احکام الهی وتوجیه نشدن به وجود مواخذه ای که حتمی است ولی ناپیداودرنهایت پی بردن به تفاوت محض آن.
دراین رابطه صحبتهای زیادی گفته میشود چه ازرسانه ها وچه اززبان جامعه و اما ازآنجایی که تأثیر کمتری داشته است نشان می دهدکه این صحبتها وراهنمایی ها نتوانسته اند بخوبی مطرح شوند.
دراین رابطه باید وجود حس تناقض بین حاکمیت الهی وابزار مصنوعی را که به فرد دست می دهد موردملاحظه قرارداد چرا که این حس متناقض است که دربعضی موارد باعث عدم نتیجه گیری های صحیح شده وحتی دربسیاری موارد سبب خودکشی ها می شود."من که گناهی نداشتم،وضع ما که بدتربود،ماکه سختی های بیشتری کشیدیم وکسی به ماکمک نکرد،درموقع ما که این همه امکانات حال نبودو.بسیاری گفته های دیگر که نشان می دهد طرف ازتنبیه الهی نه تنها راضی نیست بلکه تفاوت محسوس موجودبین اعمال وداشته های خود و احکام الهی رابخوبی لمس کرده وبه آن معترض است.
دراین رابطه باید گفت ابزارمواخذه آنقدردقیق گیرا وپرقدرت وپیشرفته هستند که به همان اندازه آگاهیهای افراد وامکانات تجهیزفرد ومصونیت بسیارضعیف ونارسا وناقص است.
اگــراین تفاوت موجودراقبول داشته باشیم وظیفۀ مسئولین ودلسوزان جامعه چیست؟ کجای کاررا باید محکمترگرفت وتقویت کرد؟ .بخشی ازاین تفاوت به وضعیت زندگی فردجامعه درگذشته های دور تا به حال برمی گردد،که بصورت تجربه ای درژنتیک افراد ذخیره شده و احساسهای مختلف ناشی ازوقایع و عملکردهای روبروی آن فرددرگذشته وجوددارد(مانند احساس انتقام وکینه جویی دراثرظلم ، یااحساس گذشت ومهربانی دراثردریافت محبت ،یااحساس جنگ وستیزه جویی دراثرتعدی ویا احساس بروز شهوت دراثرحبس واحساس دستیابی به ثروت دراثرفقرافراطی و)واین یک امربسیار طبیعی است که انسان وقتی به سن بلوغ برسد وباصطلاح خود را بشناسد بصورت ناخودآگاه واکنشهای ناشی ازاعمال گذشته بخشی اززندگی اوراتشکیل می دهد ومی توان گفت (اگرتربیت اصلاحی خاص ازکودکی اعمال نشده باشد که طبیعی است که درجوامعی که اینگونه نقص ها وجود داشته است معمولا"انتظاراعمال تربیت خنثی کنندۀ احساسات منفی ناشی ازظلم وتعدی وتبعیض و. نمی رود) عموما"،اگربرنامۀ تربیت خاصی برفرد وجودنداشته باشد، به سمت اعمال رفتارهای جبرانی می رود که احساس های منفی نهفته درگذشته را صاف کند وشاهین ترازوی عدل رادروجود خود به میزان برساند.
این موضوع درفرهنگ شیعه نیز بصورت روشن وواضح بیان شده است.
یکی ازامیدها ی مذهب شیعه به ظهور فردی است که می تواند تعدی ها ورفتارهای ظلم مآبانۀ درحق افرادمختلف جامعه رابصورتی که رضایت مظلوم را جلب نموده واورابه حالت عادی برگرداند ،گرچه این امرشاید سخت ترین امور اجرایی درکل جهان هستی است،و وظیفه ای بسیارخطیر برعهدۀ او نهاده شده که خداوند به اوکمک کند.
امایکی از مسائل مرتبط وهمسو بحث نژاد واصل ونسب دراین زمینه است که درمبحث بعدی به آن خواهیم پرداخت انشا
بحثی پیرامون امامت وخلافت دراسلام واثبات شایستگی امیرالمومنین(ع)
افراد ,احکام ,الهی ,های ,ها ,وجود ,است که ,احکام الهی ,اجرای احکام ,می دهد ,می شود ,واطلاع رسانی افراد ,آموزش واطلاع رسانی
درباره این سایت